Fejlesztőpedagógus

Fejlesztőpedagógus

 

A fejlesztőpedagógus a pedagógiai program követelményei alapján a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye szerint végzi a fejlesztő tevékenységeket. Foglalkozik a teljesítményzavar és/vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő, fejlesztésre szoruló tanulókkal. Változatos pszichológiai és fejlesztőpedagógiai módszereket alkalmaz.

A fejlesztőpedagógus jellemző feladatai:

  • Meghatározza a pedagógiai program követelményei alapján a fejlesztő tevékenységeket, a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján foglalkozik a tanulókkal.
  • A kiszűrt gyerekeknél beosztás szerint egyéni és kiscsoportos foglalkozatásban feltárja a tanulási zavar vagy lemaradás okát, segíti a kiváltó tényezők csökkenését, megszüntetését, ezért együttműködik a gyermekek pedagógusaival, szüleivel.
  • A gyermek egyéni képességeinek, sajátosságainak figyelembevételével, a diagnózis alapján tudatosan megtervezi a hatékony foglalkoztatás módszereit és eljárásait. Fejlesztési tervet készít, melyet háromhavonta felülvizsgál, a gyermek haladásához igazítva.
  • Speciális fejlesztőpedagógia nevelésével, differenciált foglalkozásokkal fejleszti a tanulási zavarral küzdő gyermekeket, személyiségüket és képességeiket.
  • A gyerekek foglalkoztatásában az egyéni értési folyamathoz igazodva reális és eredményre vezető eljárásokat választ. Óvja a gyermek jogait, a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleményében foglalt különleges bánásmód, segítségnyújtás lehetőségét biztosítja.
  • Tájékoztatja a szülőket a gyermekük állapotáról, szorosan együttműködik a családokkal és speciális fejlesztő foglalkozás céljainak, feladatainak kivitelezésében, tanácsokat ad.
  • Problémás helyzetekben a reá bízott gyermek érdekében, közreműködik a gyermekvédelmi feladatokban.
  • Hospitálásokat végezhet a tanulói közösségekben, megfigyelheti a gyermekeket, a beilleszkedés megkönnyítése, valamint haladásuk elősegítése érdekében.
  • Saját kompetenciakörébe tartozó módszerek, eszközök alkalmazásával diagnosztikai feladatokat végez.

A fejlesztés területei:

  • általános tájékozottság
  • írásmozgás koordináció
  • gondolkodási képességek
  • testséma
  • szem-kéz koordináció
  • jobb-bal diszkrimináció
  • alak-háttér megkülönböztetése
  • téri információ elrendezése
  • elemi számolási készség, számemlékezet
  • akusztikus emlékezet
  • vizuális emlékezet
  • szerialitás
  • alaklátás és téri helyzetek
  • nehéz szavak utánmondása
  • hallási differenciálás
  • emberrajz
  • relációs szókincs
  • beszédhanghallás
  • tapasztalati következtetés

 

FELSŐ TAGOZAT ÉS GIMNÁZIUM

Az alsó tagozatos fejlesztő-felzárkóztató munka tovább folytatódik a felsőbb tagozatokon. 

A fejlesztőpedagógus feladatai:

  • Kiemelten fontossá válik a tanulási módszerek és technikák tanítása a diákok számára az önálló tanulás kialakításához.
  • Fontos feladat az átmenet megkönnyítése az 5. és a 9. osztályos tanulóink részére, valamint a támogató, sikerélményt nyújtó pedagógiai légkör megteremtése.
  • A jól működő képességeket tudatosan fejleszti, megismerteti a diákok értékeit, adottságait, erősíti az önbecsülésüket.
  • Egyénhez igazított követelményeket alakít ki, a képesség, érdeklődés, terhelhetőség ismeretében.
  • Kompetenciájába tartozó diagnosztikus tevékenységet végez.
  • Segítséget nyújt a tanulással kapcsolatos motiválatlanság csökkentésében.
  • Szorosan együttműködik a családdal és más szakemberekkel, konzultációs lehetőségeket biztosít számukra.
  • A fejlődést gyakori pozitív visszajelzésekkel, sikerélmények biztosításával is segíti.
  • A szakvéleményben jelzett javaslatok figyelembevételével egyéni fejlesztési tervet készít, a tanulási nehézséggel küzdő tanulók fejlődését folyamatosan nyomon követi, értékeli.
  • A fejlesztő foglalkozások szakmai minőségéért felelős.

Gyakorlati megvalósulás:

  • Iskolánkban jellemzően kiscsoportos munkaformában zajlik a fejlesztés, de az egyéni megsegítés is biztosított.
  • Délelőttönként, tanítási időben vagy tanítási órák után a tanulók fejlesztő órán vesznek részt. A fejlesztőpedagógus kötött órarend alapján dolgozik a gyermekekkel a tanév során.
  • Az osztálytanítóval folyamatosan konzultálva, de nem az iskolai tananyag, hanem a gyermek képességei szerint halad. A gyermek értékelése az osztálytanítóval egyeztetve történik.
  • Felső tagozaton és a gimnáziumban a fejlesztőpedagógus folyamatosan konzultál a szaktanárokkal. Segítséget ad a tanulási nehézséggel küzdő tanulók feladatainak differenciálásában, részt vesz az értékelésben. Célunk, hogy a gyermek a tanuláshoz szükséges képességeit arra a szintre fejlesszük, amelynek elérése tőle elvárható.
  • A tantestület minden tagjának feladata a különleges bánásmódot igénylő tanulók fejlesztése, a szakemberek javaslata alapján. Feladat a folyamatos módszertani konzultáció, a fejlesztőpedagógus segítségével a személyre szabott követelmény, értékelés kidolgozása.
  • A környezet erősen befolyásolja a tanulók érzelmi, társas és intellektuális fejlődését. A foglakozások jó felszereltségű fejlesztő teremben zajlanak, ahol diákjaink jól érzik magukat, nyugodt körülmények között dolgozhatnak.

 

Hatvaniné Kreitner Mária
fejlesztőpedagógus
e-mail:
maria.kreitner.hatvanine@okusuli.hu
Márta Istvánné
fejlesztőpedagógus
e-mail:
istvanne.marta@okusuli.hu
Hartyányi Ágnes Zsuzsanna
fejlesztőpedagógus
e-mail:
agnes.hartyanyi@okusuli.hu
Kissné Papp Eszter
fejlesztőpedagógus
e-mail:
eszter.pap@okusuli.hu