Home » Iskolai élet » Beszámolók, galériák » 2018.04.21-29. | Sakkpalota Program

2018.04.21-29. | Sakkpalota Program


Sakk délelőtt

Április 29-én sakk délelőtt volt az 1.a osztályban, ahol Ági néni és a gyerekek lelkesen mutatták be nekünk szülőknek, hogyan zajlik egy óra.

Először Ági néni vezetésével elénekelték a Cikcakk sakk dalt a gyerekek. Közben mozogtak és táncoltak a dallamra, szövegre.

Ezután a táblán folytatódott a munka, melyen különböző sakkfigurák voltak elrendezve oszlopokban és sorokban. A gyerekek ügyesen válaszoltak a feltett kérdésekre: Melyiknek mi a neve? Melyik mennyit ér?

Majd Ági néni eltakarta a táblát és emlékezetből kellett felidézni a sakkbábuk helyzetét és megmondani melyik oszlop melyik sorában milyen sakkfigura szerepelt.

Ezután mindenki kapott egy A/4-es lapot, melyen a sakktábla szerepelt a négyzetekben számokkal. 20-ig kellett összeadásokat kiszínezni rajta.

Egy másik lapon szintén sakktábla szerepelt betűkkel. Ezen pedig szavakat kellett felismerni és bekeretezni.

A következő feladathoz a gyerekek dobókockát vettek elő. Mindenki ötször dobott. Az értékeket leírták, majd összeadták és annak kellett jelentkeznie a végén, akinek a végösszeg 20 fölötti volt.

Babzsák dobálás következett. Ági néni dobta a babzsákokat, melyeken a sakkfigurák szimbólumai voltak és akihez repült a zsák annak el kellett mondani mindent az adott figuráról.

Végül fali sakktáblára raktak ki tetszőleges szavakat valamelyik sakkfigura lépése szerint.

Az egész óra nagyon mozgalmas és pörgős volt. Nagyon tetszett, hogy egy kis mozgással kezdődött, amit szerintem nem csak a gyerekek szoktak élvezni.

Ez óra nem sakkoktatásról szól. Sokkal komplexebb. Olyan dolgokat tanulnak meg a gyerekek játékosan és könnyedén, amelyeket a későbbiekben többszörösen fognak tudni kamatoztatni az élet számos területén.

Jó volt látni, hogy a gyerekek milyen ügyesen ismerték meg a sakk alapszabályait és az elsajátított szabályokat már most milyen könnyedén alkalmazzák más feladatok és tantárgyak (írás, olvasás) kapcsán is. Így a sakk segítségével elsajátítanak egy kreatív és logikus gondolkodást és megtanulják összekapcsolni a különböző információkat.

Nagyon ügyesek voltak a gyerekek és tetszett, hogy előkerült az óra keretén belül a matek, az olvasás és az írás is.

Hosszútávon ezzel az órával csak nyerhetnek a gyerkőcök.

Köszönjük szépen Ági néninek ezt az érdekes órát!

Guzsaly Tímea (1.a szülő)


Sakk nyílt nap

  1. április 21-én sakkpalota nyílt napon vehettünk részt az 1.b. osztályban. A magas színvonalú, változatos bemutató órát Gazsó Judit tartotta. A gyerekek aktívan és lelkesen bekapcsolódtak valamennyi tevékenységbe.

Judit néni bemutatta, hogy a sakkpalota program nemcsak a sakk alapjainak elsajátítását szolgálja, hanem többek között segíti a szókincsbővítést (pl.: ha a bábu a D4-en állt, akkor d-betűvel kezdő 4 betűből álló szavakat kellett a mondani), vagy a matematika alapműveleteinek gyakorlását a sakkbábuk értékeinek segítségével. Lehetőséget biztosít a csapatmunkára, ahol a gyerekek megtapasztalhatták, hogy az egyéni érdeknél fontosabb a csapat érdeke és a játék élménye.

Láthattunk továbbá mozgásos feladatokat, verbális és vizuális memória játékot, sakk bábú felismerést tapintás alapján, sakkfigurák lépésére épülő feladatot, egylépéses mattot és még sok mást.

Nekünk, szülőknek remek élmény volt a sakkpalota nyílt nap.

Köszönjük szépen, Judit néni!

Mészárosné Viki (1.b szülő)


Sakkpalota – bemutató óra

1.A osztály | április 21.

Pedagógus: Hartyányi Ágnes

Először is szeretném kifejezni, hogy nagy öröm számomra, hogy a Fóti Ökumenikus Általános Iskola és Gimnázium csatlakozott a Sakkpalota programhoz.  A Polgár lányokat már kislány korom óta csodáltam: saját korosztályomba tartozó lányok, és végigverték az egész világot sakkban. Nagy megtiszteltetés Polgár Judit logikai módszerét megismerni.

A bemutató óra a Sakkdal meghallgatásával, éneklésével kezdődött. Ez jó hangulatot teremtett, és kedves szövegével előkészítette az órát.

Az ezután következő memóriajáték nekem már nehézségeket okozott, de a kis elsősök nagyon jól emlékeztek, hogy a 3*3 –as táblán melyik pozícióban melyik bábú helyezkedik el.  A feladat során kiderült, hogy már jól ismerik a sakkbábukat, illetve a táblán való elhelyezkedésüket is. Ez nagyon hasznos lehet abban, hogy a gyerekek megtanulják a sorokban és oszlopokban való tájékozódást.

A feladatok között nagyon tetszett a dobókockás játék, amelyben a dobókocka oldalain a sakkbábuk helyezkednek el. A játék során mindenki többször dob, és a dobott bábuk értékszámát össze kell adni, és így megnéztük, ki dobta a legnagyobb értékűt. Ezáltal megtanulják a sakkbábuk értékét, és gyakorolják az összeadást is.

Ugyanilyen izgalmas feladat volt, amikor egy nagy sakktábla-keresztrejtvényben kellett szavakat keresni a sakklépések alkalmazásával. A gyerekek a megfejtés elmondásakor a sakktábla pozíció neveit használták, mint pl. a keresett szó: „béka” a B4-B5-B6-C6 helyen van, huszárlépésben.  Nagyon hasznos feladat, ahol néhány betűs szavakat fel kell ismerni a „betűtengerben”, miközben gyakorolják a sakklépéseket.

Összegzésül azt tudom elmondani, hogy egy nagyon izgalmas, élvezetes órán vehettünk részt, ahol játék volt a tanulás. Külön kiemelném, hogy mennyire illeszkedett az elsősök tananyagához; pont olyan feladatok voltak benne játékosan, ahol tartanak a gyerekek matematikából és olvasásból, tehát nemcsak logikus gondolkodásra, és a sakk alapjaira fókuszál, hanem elősegíti a gyerekek alapkészségeinek elmélyülését.

Simonné Biró Angéla (1.a szülő)


Iskolánk 2016. évtől a környéken egyedülállóként, az országban 16.-ként SAKKPALOTA REGIONÁLIS REFERENCIA ISKOLA

HÍREK ARCHÍVUM

VERSENYKIÍRÁS

VERSKÉPEK KISFILM

BEST OF ESZES DANI

A MI ADVENTÜNK

KÁRPÁTALJAI GYŰJTÉS

Képes beszámoló a kárpátaljai Nagydobronyban található Irgalmas Samaritánus Református Gyermekotthon lakói számára rendezett gyűjtésünk célba juttatásáról. | RÉSZLETEK...

KISFILMEK: